ZWITSERLAND

Carolus Premium Tours

home

fotos

Dag 1 vrijdag 25/5 – Brussel – Brig – Naters

Zwitserland! Daar gaan we naar toe en we gaan het bezoeken met de trein. Klinkende namen die tot de verbeelding spreken Mont–Blanc Express, Glacier Express, Bernina Express en zo voort. Het programma zegt dat we naar Milaan vliegen met Brussels Airlines en daar wacht onze Premium Bus om ons naar Brig in Kanton Wallis te brengen. Maar Murphy en Brussels Airlines denken daar anders over! Nog terwijl we in Antwerpen klaar staan om gezamenlijk met een Carolus Bus naar Zaventem ter rijden, krijgen we te horen dat onze vlucht geannuleerd is. Er wordt druk overleg gepleegd en verrassend snel komt er een oplossing, met de bus die ons slechts naar Zaventem zou brengen rijden we naar Basel en de Premium Bus die in Milaan staat vertrekt sito presto ook naar Basel om ons daar op te pikken. Medereizigers die al op de luchthaven in Brussel waren worden opgehaald, een extra chauffeur wordt opgetrommeld die ons in Arlon vervoegd en zelfs belegde broodjes bij heeft voor onderweg. Ongelooflijk! Wat eventjes een onoverkomelijk probleem leek is door Carolus Premium Tours rechtgezet in recordtijd.
  We rijden door het Groot Hertogdom Luxemburg, Frankrijk en de Elzas en rond 18h arriveren we in Basel en daar wacht onze chauffeur, Marc om ons naar onze ultieme bestemming in Zwitserland te brengen. Het is laat maar toch staat er voor ons nog een avondmaal klaar. Ook daar is voor gezorgd. En wij zetten met zijn allen een neus naar het balorige Brussels Airlines. De naam is veranderd van Sabena maar het motto blijft ”Such A Bloody Experience Never Again”.

Dag 2 zaterdag 26/5 – Mont Blanc Express – Chamonix

Blauwe lucht en zon. Ziet er goed uit. Op de omliggende bergtoppen, rond 2000m, ligt nog veel sneeuw.
  We rijden een eindje terug naar Martigny in het Rhõne dal, waar we de Mont Blanc Express naar Chamonix, net over de grens in Frankrijk, nemen. Treinen in Zwitserland rijden stipt en de onze vertrekt punctueel om 9h46.
  Prachtige rit doorheen een prachtig landschap. Foto’s nemen uit een rijdende trein is een uitdaging, want het landschap gaat razendsnel voorbij. Even voor de middag arriveren we in Chamonix. Mooi zicht op de Mont Blanc 4807m de hoogste berg in West Europa. Rijke en lange geschiedenis inzake wintersport en bergsport. De eerste succesvolle beklimming van de Mont Blanc was op 8 augustus 1786. We wandelen door het stadje, snuiven de sfeer en lunchen er. Het tandradtreintje naar de gletsjer Mer de Glace is in onderhoud, daarvoor zullen we eens moeten terugkomen.
  De bus pikt ons op voert ons terug naar Brig Naters langs een schilderachtige weg met diverse fotostops waar mogelijk. Mooie panorama’s over het Rhõne dal. Een ogenblik van bezinning aan het eenvoudige gedenkteken van het busongeval in Sierre op 12 maart 2012 waar ettelijke kinderen en begeleiders omkwamen.

Dag 3 zondag 27/5 – Zermatt

Onze bus blijft stilstaan vandaag, verplichte rustdag van de chauffeur. Vandaag nemen we de trein in het station van Brig niet ver van het hotel. Om 9h27 vertrekken we naar Zermatt. Ook vandaag worden we verrast door het mooie traject dat de Zwitserse spoorwegen uit hun hoed toverde. Zermatt ligt op 1620m, is autovrij en enkel met de trein te bereiken en ter plaatse gebeuren alle verplaatsingen met elektrische taxi’s. Vlak over het treinstation vertrekt het tandradspoor naar de Gornergrat. Het eindstation ligt op 3089m en je hebt er het zicht op de Matterhorn en ettelijke vierduizenders. Het is een beetje bewolkt maar dat doet niet af aan de pracht van het panorama.
  Marc organiseert voor de liefhebbers een wandeling van station Rotenboden op 2815m naar Riffelberg op 2582m. Dat blijkt een sneeuwschoenwandeling te zijn zonder sneeuwschoenen. Mooi, maar je zakt wel om de haverklap in de sneeuw die er nog altijd redelijk dik ligt. We hebben ons een beetje misrekend in de nodige tijd en het is spannend of we de trein in Zermatt wel halen voor de terugkeer naar Brig. Maar kijk, de Zwitserse Spoorwegen zijn ons gunstig gezind en met een marge van 2 minuten halen we het nog net.

Dag 4 maandag 28/5 – Glacier Express – Chur

Bagage wordt ingeladen, wij gaan met de trein, Marc brengt de bagage met de bus naar Chur.
  De Glacier Express heeft de reputatie van de langzaamste sneltrein ter wereld. De eindbestemming is Chur in het kanton Graubünden en het is een lange rit van zo’n 4 uur.
  En Murphy is ook van de partij dit keer. De 1ste klas wagon die geboekt was is defect en men heeft een 2de klas wagon voorzien voor ons gezelschap. Nu ja, het landschap is hetzelfde voor 1ste en 2de klas en deze wagon gaat ook naar Chur. Grote panoramische ruiten bieden een ruim zicht op het voorbijsnellende landschap. De weerspiegeling in de foto moeten we er wel voor lief bijnemen.
  We lunchen ook in de trein, verrassend lekker. De naam van de trein komt van de Rhõnegletsjer waar hij tot 1981 langsreed. Die route is gesloten maar de trein geldt nog als een van de paradepaardjes van Zwitserland.
  Rond 14h30 arriveren we in Chur. Ons hotel ligt vlakbij het station en we kunnen ons even opfrissen voor zover de kamer al in orde is. Marc is nog onderweg met de bagage en in afwachting beginnen wij aan onze stadswandeling. Chur is wellicht een van de oudste nederzettingen in Zwitserland en een belangrijk knooppunt voor het verkeer. Het bisschoppelijk paleis en de kathedraal samen met de pittoreske straatjes zijn de publiekstrekkers.
  Rond 17h zien we de bus en de bagage arriveren.

Dag 5 dinsdag 29/5 – Appenzellerland – Sankt Gallen

Geen treinen vandaag. We rijden met de bus naar Sankt Gallen. De stad is genoemd naar het klooster van Sankt Gallen dat in 720 gebouwd werd op de plaats waar de Ierse monnik Gallus in 612 een kerk bouwde. Wij bezoeken hier de barokke kathedraal uit 1755 en de bibliotheek van de abdij uit 1758 UNESCO Werelderfgoed sinds 1983. In de bibliotheek kom je alleen met grote vilten overschoenen. Prachtige collectie van meer dan 160.000 boeken en 2100 handgeschreven manuscripten uit de 9e eeuw tot de 15e eeuw. Een Egyptische mummie ligt er een beetje verloren bij.
  Daarna bezoeken we een kaasmakerij de Appenzeller die op smaak gebracht wordt door toevoeging van een streng geheim gehouden kruidenmix. En daar gebruiken we ook de lunch, een originele kaasfondue. Heel lekker.
  Dan rijden we naar Säntis, daar nemen we de zweefbaan en boven de wolken op 2501m genieten we van het panorama dat hier geboden wordt.

Dag 6 woensdag 30/5 – Bernina Express – Tirano

Vandaag rijden we naar het zuiden naar het Italiaanse Tirano met de Bernina Express en het is mooi weer, zon, beetje wolken en blauwe lucht.
  Om 8h32 vertrekken we en dit keer zitten we wis en waarachtig in 1ste klas. Dit traject is een van de meest spectaculaire en Unesco Werelderfgoed. De rit duurt meer dan 4 uur en loopt door talloze tunnels en over geweldige bruggen. Op het hoogste punt rond 2275m maakt de trein zelfs een fotostop met een panorama over een stuwmeer diep in de vallei. Heel mooi.
  Marc wacht ons op in Tirano voor de lunch en dan rijden we naar ons hotel in Lugano. We arriveren er samen met een kletterende regenbui. Er zijn wat problemen met onze kamer, waarvan de deur maar niet wil opengaan met onze elektronische sleutel. Er was een goede reden voor, die kamer was namelijk reeds bezet. Met een andere, vacante kamer is er geen probleem.

Dag 7 donderdag 31/5 – Gotthard Panorama Express – Luzern

Zon en wolken en een zachte temperatuur. Om 9h23 vertrekt onze trein naar het meer van Luzern waar we zullen overstappen op de historische stoomraderboot. Op deze trein heeft men zelfs een wagon voorzien speciaal voor het maken van foto’s, hier kan men de ramen open schuiven en ongestoord fotograferen. Dit traject loopt door de Gotthard tunnel onder de Gotthard pas. Met de werken werd begonnen in 1872 en in 1882 was de 15km lange tunnel klaar voor gebruik. Het hoogste punt in de tunnel ligt op 1150m. Gemiddeld waren er meer dan 5400 arbeiders op de meest uiteenlopende bouwplaatsen aan het werk.
  We stappen over op het schip om 12h en lunchen aan boord. De vaart naar Luzern duurt ongeveer 3h. Ons hotel ligt vlakbij en aansluitend hebben we een begeleide stadswandeling.

Dag 8 vrijdag 1/6 – Basel – Brussel

Laatste dag. We rijden naar Basel voor onze vlucht met Brussels Airlines naar Brussel, in de hoop dat er ons geen onaangename verrassingen boven het hoofd hangen.
  In Basel is er nog een korte stadswandeling voorzien vooraleer Marc ons naar de luchthaven brengt.
  Het is nagelbijten tot het vliegtuig daadwerkelijk de lucht in gaat vooraleer je zeker bent dat de vlucht niet geannuleerd wordt op het laatste nippertje. Goed bezig Brussels Airlines.

Mooie reis, Zwitserland bezoeken op een originele manier.